بیوگرافی و آثار شهاب علیدوست

شهاب علیدوست

شهاب علیدوست یکی از معماران برجسته ایرانی است که با طراحی‌های خلاقانه و مدرن خود، در صنعت معماری جهانی شناخته شده است. علیدوست متولد 1361 ، فارغ التحصیل رشته معماري مقطع دکتري از دانشگاه تربیت مدرس تهران می باشد. او فعالیت حرفه اي خود را از سال 1383 آغاز و در سال 1387 دفتر معماري علیدوست و همکاران را با همکاری همسرش، سونا افتخار اعظم متولد 1360 و فارغ التحصیل رشته معماري مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه سراسري یزد، تأسیس کرد. او با نگرشی نو به معماري، تا کنون پروژه هاي بسیاري را در زمینه هاي مسکونی، اداري، تجاري، درمانی و غیره طراحی و اجرا نموده است. مدنظر قراردادن دیدگاه هاي ژرف و خلاقانه با استفاده از تجزیه و تحلیل موضوعاتی که شامل جزئی ترین رویکردها تا کلی ترین نظریه هاي معاصر می شود،روند اصلی شکل گیری پروژه هاي دفتر علیدوست و همکاران را تشکیل می دهد که در هر یک از موارد، بدون در نظرگرفتن مقیاس، به دستاوردهایی می انجامند که از یک سو جنبه هاي کارکردي و فیزیکی بنا را دربرگرفته و از دیگر سو با پاسخی مناسب به نیروها و پتانسیل هاي بالقوه سایت، منجر به خلق اثري متمایز و متعلق به بستر خویش می گردد.

افتخارات و جوایز شهاب علیدوست

  • کسب رتبه دوم تقدیرشدگان مسابقه بین المللی طراحی Film City Tower 
  • جایزه معمار 95 راه یافته به مرحله نیمه نهایی گروه بازسازی ساختمان اداری الوند
  • رتبه اول مسابقه طراحی سردرب ورودی دانشگاه ولی عصر رفسنجان
  • جایزه معمار 96 راه یافته به مرحله نیمه نهایی گروه آپارتمان های مسکونی- آپارتمان بوستان
  • جایزه معمار 96 راه یافته به مرحله نیمه نهایی گروه ساختمان های عمومی- ساختمان فرمانیه
  • جایزه معمار 97 راه یافته به مرحله نیمه نهایی و فینالیست گروه ساختمان های عمومی- ساختمان میکا911
  • رتبه چهارم مسابقه طراحی میدان ورودی شهر قم

آثار شهاب علیدوست

  • ویلا دماوند
  • مجتمع ارم
  • برج دوقلوی میکا
  • ساختمان مسکونی شیخ بهایی
  • ساختمان اداری ویرا
  • ساختمان اداری_تجاری پارمیدا

ویلا دماوند

علیدوست و همکاران یک دفتر چند رشته ای است که توسط شهاب علیدوست و سونا افتخارآزم تاسیس و کارگردانی شده است که بر معماری و طراحی تمرکز دارد، از برنامه ریزی در مقیاس بزرگ تا مبلمان. دفتر ما که دارای تخصص های متعدد است، توسط طراحان با استعداد و معماران با تجربه که به طور مشترک پروژه ها را از طراحی اولیه تا نظارت در محل توسعه می دهند، تامین می شود. همه اینها، صرف نظر از مقیاس، رویکردی را ترسیم می کنند که نتیجه آن به طور مثبت اجتماعی، در جاه طلبی اش مشتاق و در فرآیند آن حرفه ای است. در هسته معماری ما توانایی نگاهی تازه به مسائل طراحی از طریق چشمان مجرب است. هدف رویکرد ما تبدیل تحقیقات و تجزیه و تحلیل شدید موضوعات عملی و نظری به نیروهای محرکه طراحی است. علیدوست و همکاران با توسعه مستمر روش‌های دقیق تحلیل و اجرا، می‌توانند تفکر نوآورانه و تولید کارآمد را با هم ترکیب کنند. ما با مشتریان شرکتی، دولتی و خصوصی در کشورهای متعددی کار می کنیم تا تحولات عمده مدنی، هتلی، مسکونی، اداری، تجاری و آموزشی را محقق کنیم. ما به دقت کمیسیون هایی را که بر عهده می گیریم محدود می کنیم تا به اطمینان از درجه بالایی از توجه حرفه ای و کیفیت کلی پروژه کمک کنیم. علیدوست و شرکای خود را به عنوان یک شریک فعال برای مشتری خود تصور می کند تا یک مشاور. این دفتر دارای مجموعه گسترده ای از کارهای بین المللی و نگرش مشارکت مشاوران خارجی برای بهبود هوشمندی طراحی یک تیم پروژه است. استفاده از تیم های تکمیل کننده تضمین می کند که یک پروژه هرگز از نه خیلی معمولی و نه خیلی ساده لوح بودن رنج نمی برد.

ویلا دماوند ویلا دماوند ویلا دماوند

مجتمع ارم

برای بازیابی برخی از کیفیت های فراموش شده شهری و محلی، شبکه ای به هم پیوسته از مسیرهای دسترسی و همچنین فضاهای مشترک به عنوان کمپ های اجتماعی در تمامی طبقات به صورت سه بعدی توسعه یافته است. شایان ذکر است در ساختار شهرهای ایران تا چند دهه پیش سلسله مراتب محله ها و مسیرهای دسترسی بین آنها و همچنین فضاهای تجمع و تعامل اجتماعی وجود داشت که نقش انکارناپذیری در القای حس هویت و هویت داشت. خاطرات و علایق مشترک ساکنان یک محله. بنابراین در این پروژه تیم طراحی سعی کرده این کارکرد مثبت را این بار در یک برج مسکونی با فرم و عملکردی همگام با حرکات معماری معاصر به کار گیرد. برای دستیابی به این هدف، دسترسی‌های عمودی بنا در فضاهای میانی برج قرار گرفته و از طریق شاخه‌هایی از مسیرهای افقی به فضاهای مشترک در کنار آن‌ها می‌رسند که فضای مشترکی برای اجتماعات و ملاقات‌های دوستانه و برگزاری مراسم خانوادگی بین چند واحد مسکونی مجاور هستند. در توسعه مفهوم، این واحدهای محله به شرح زیر سازماندهی شده اند: یک فضا در طبقات سوم و چهارم، یک فضا در طبقات پنجم و ششم، دو فضا در طبقات هشتم و نهم و بالاترین واحد محله در دوازدهم و سیزدهم. طبقه. به این ترتیب چند واحد مسکونی مجاور یک فضای مشترک اما نسبتا خصوصی بین خود ایجاد می کنند.

مجتمع ارم مجتمع ارم

برج دوقلوی میکا

برج‌ دوقلو عموماً شکلی معمولی دارند و دو ساختمان بلند را در مجاورت یکدیگر با تفاوت‌ هایی در طراحی نما نشان می‌ دهند. در پروژه برج های مسکونی میکا، معماران سعی بر تغییر الگو همیشگی و ایجاد تنوع داشتند. ایده اصلی که بدنه پروژه را شکل می دهد، تحمیل یک واحد اساسی در ساختار پروژه بود که به ماژول پایه در معماری سنتی ایران نسبت داده شد. فرم جدید برای بازگرداندن فضای سبز و نور به واحدهای مسکونی. چالش بزرگ این طراحی استفاده از واحدهایی است که همیشه به صورت دو بعدی توسعه یافته اند، اما این بار به شکل سه بعدی پیچیده تری در کنار هم قرار می گیرند. نتیجه این مفهوم بهبود کیفیت زندگی شهروندان با بهره گیری از ریز اقلیم ایجاد شده توسط فضای سبز و نور خورشید است.

  • موقعیت: تهران، ایران
  • سال: ۲۰۲۱
  • مساحت : ۵۸۵۰ متر مربع
  • معماران: شهاب علیدوست، سونا افتخارآزم

برج دوقلوی میکا

 

ساختمان مسکونی شیخ بهایی

ساختمان مسکونی شیخ بهایی شامل طبقه همکف با لابی، پارکینگ و واحدهای مسکونی همزمان، سه طبقه زیرزمین با پارکینگ و فضاهای مشترک رفاهی و هفت طبقه ساخته میباشد و طبقات مسکونی این پروژه در مجموع شامل ۷۷ واحد مسکونی با مساحت ۱۶۵-۳۶۰ متر مربع می باشد. به صورت موازی و به منظور نمایش مفهوم تراکم در ضلع جنوبی پروژه، پوسته نمای ساختمان، از جمله فضاهای نیمه باز به این ساختمان اضافه شده. فضاهای کوچک امکان افزودن فضای سبز به را افزایش میدهد و باعث بهبود کیفیت زندگی ساکنان میشود. در مورد انتخاب متریال نمای ساختمان، نمای اصلی و وجود فضای میانی در بالکن ها که عمدتاً به صورت سایه بان در نمای جنوبی طراحی شده اند، تصمیم بر آن بود که از نمای غالب استفاده شود. البته آجر هم به دلیل سابقه و پیشینه برجسته در معماری ایرانی و هم به دلیل هماهنگی و همخوانی با معماری مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • موقعیت: ونک، تهران
  • سال:۲۰۲۲
  • مساحت :۳۰۰۰۰ متر مربع
  • سازه : صمد آقازاده

ساختمان مسکونی شیخ بهایی

ساختمان اداری ویرا

طراحی این ساختمان اداری با هدف پاسخ سوال چگونه می توان رویکردی برای طراحی نمای ساختمان، بدون در نظر گرفتن تعداد طبقاتی که می توانند بین ۵ تا ۱۰ طبقه وجود داشته باشند، انتخاب کرد.از جانب کارفرما آغاز شد. نمای پروژه باید توسط کمیسیون نمای شهری تصویب می شد، از این رو جهت دست یابی به این هدف طراحان تصمیم گرفتند تا یک طراحی مدولار از ترکیب بلوک شهری و فضای سبز ایجاد کنند و علاوه بر آن در همسایگی آن، ساختمان هایی با نسبت های مختلف قرار گرفتند.

  • موقعیت: یوسف آبادا، تهران
  • مساحت: ۱۰۰۰۰ مترمربع
  • معماران مسئول: شهاب علیدوست، سونا افتخاراعظم
  • سازه: آرش تدین

ساختمان اداری ویرا

ساختمان اداری_تجاری پارمیدا

بر خلاف پوسته تجاری کاملاً شفاف ، پوسته متخلخل فضاهای اداری در حجم اصلی گنجانیده شدند. این پوسته هنم در جداسازی مصارف ساختمان تأکید می کند و هم عملکرد آب و هوایی بسیار موثری در ضلع جنوبی و آفتابی پروژه دارد، بنابراین شفافیت لازم در فضاهای اداری و همچنین کنترل مؤثر پرتوهای خورشید فراهم می شود. پویایی پوسته بیرونی نیز تأثیر عمیقی بر کیفیت فضای داخلی دارد. به گونه ای می توان گفت که این دیواره ها ، به عنوان عنصر اصلی طراحی داخلی محسوب می شوند.

  • موقعیت: گوهردشت، کرج
  • مساحت: ۶۷۰۰ مترمربع
  • معماری: دفتر معماری علیدوست و همکاران
  • کارفرما: حسین کشت پور

ساختمان اداری_تجاری پارمیدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید