انواع تکنیک های کاشی کاری سنتی

تکنیک های کاشی کاری سنتی

کاشی کاری سنتی هنری دیرینه و ریشه دار در ایران است که در طول قرون متمادی تکامل یافته و به واسطه ظرافت، زیبایی و ماندگاری، جایگاهی ویژه در معماری و تزئین بناها پیدا کرده است. همچنین کاشیکاری سنتی در ایران جایگاه بسیار ویژه ای دارد که با تنوع و ظرافت بالا در انواع مختلف بناها از جمله مساجد، کاخ ها، کاروانسراها، منازل و … به کار رفته است. پیشینه این صنعت به قرن ها پیش میرسد، آثار بسیار خیره کننده ای از معماری های باستانی ایرانی وجود دارد که زیبایی های کاشی کاری آن دوران را نشان میدهد. انواع تکنیک که در کاشی کاری ایرانی وجود دارد به سبب تغییراتی میباشد که طی سال ها رخ داده است.

دیرینه کاشی کاری سنتی

هنر کاشی کاری قدمتی دیرینه و ریشه دار در ایران دارد. شواهد و تحقیقات نشان می دهند که استفاده از کاشی در ایران به دوران قبل از اسلام می رسد. در آن زمان، از کاشی های بسیار ساده و بدون لعاب برای تزئین بناها استفاده می شد. 

اولین نمونه های کاشی لعابدار در ایران در قرن هشتم هجری قمری در شهر کاشان ساخته شد. این کاشی ها به “کاشی زرین فام” معروف هستند که دارای لعابی فلزی و درخشان هستند و در تزئین مساجد و بناهای مهم مذهبی استفاده می شوند. در قرن نهم هجری قمری، تکنیک کاشی “هفت رنگ” ابداع شد؛ این تکنیک، تحولی عظیم در هنر کاشی کاری ایجاد کرد و به واسطه تنوع رنگ و ظرافت طرحی که داشت به سرعت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. در دوره صفوی، هنر کاشی کاری به اوج شکوفایی خودش رسید. در این دوره، بناهای عظیمی مانند مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه و کاخ عالی قاپو با استفاده از کاشی های هفت رنگ و معرق تزئین شدند.

تکنیک های کاشی کاری سنتی

تکنیک کاشی کاری سنتی در ایران بسیار زیاد است و با پیشینه ای که در کشورمان دارد این یک صنعت بسیار زیبا و قوی میباشد که به لطف هنرمندان این صنعت همچنان بسیار درخشنده به کار خود در حال ادامه دادن است. کاشی‌های سنتی با اجرای لعاب روی خشت پخته و طراحی آن‌ها به وجود آمد. رنگ‌های مورد استفاده در کاشی‌ها، طرح‌های نقش‌بسته بر آن‌ها رفته رفته دچار تغییراتی شد و انواع تکنیک‌های لعاب تک رنگ، مینایی، زرین فام، معرق، معقلی، مقرنس، مشبک و هفت رنگ را پدید آوردند.

انواع تکنیک کاشی کاری سنتی

همانطور که اشاره شد، تکنیک های مختلفی در کاشی کاری سنتی وجود دارد. برخی از رایج ترین این تکنیک ها عبارتند از:

لعاب تک رنگ 

اولین نمونه از کاشی کاری های سنتی لعاب میباشد که در ابتدا کاشی های خشته تولبد و پس از آن بر رویش لعابی خمیری مانند چینی استفاده میشد و به رنگ های آبی فیروزه ای و یا لاجوردی میباشند.

تکنیک مینایی

کاشی کاری مینایی یکی از زیبا ترین کاشی کاری ها میباشد، کاشی ها با خطوطی  به طرح پرندگان و گل ها طراحی میشدند. این تکنیک شبیه به کاشی هفت رنگ است، اما لعاب آن شفاف تر و رنگ های آن متنوع تر است. از کاشی مینایی در تزئین ظروف، تابلوها و سایر اشیاء هنری نیز استفاده می شد.

کاشی کاری زرین فام

کاشی کاری زرین فام استفاده از رنگ های خاصی همانند طلایی و سبز میباشد از این نوع کاشی کاری ها در ناودانی ها، نیم ستون ها و قالبی برجسته استفاده میشوند.

کاشی کاری معرق

 در این تکنیک، قطعات کاشی با طرح های هندسی و اسلیمی بریده شدند و سپس در کنار هم چیده می شوند و به اصطلاح “معرق” می شوند. این تکنیک ظرافت و دقت بالایی را طلب می کند و در تزئین بناهای مهم مذهبی و سلطنتی استفاده می شود.

تکنیک معقلی

این تکنیک نیز شبیه به تکنیک معرق میباشد ولی با این تفاوت که تکه های کاشی ها به ابعاد مشخصی خرد میشود و طرح های بسیار زیبایی را خلق میکند و در معماری ایرانی اسلامی این نوع کاشی کاری نیز بسیار محبوب میباشد و در تزئین محراب مساجد، کاخ ها و سایر بناهای مهم استفاده می شود.

تکنیک مقرنس

شاید به توان گفت یکی از زیباترین ها و در عین حال پیچیده ترین ها کاشی کاری مقرنس میباشد که این نوع کاشی کاری در بسیاری از اماکن مذهبی مخصوصا گنبد های مساجد مشاهده میشود و یکی از نبوق کاشی کاری ایرانی میباشد.

لعاب مشبک

این نوع کاشی کاری با قطعات کوچک کاشی انجام میشود و به دلیل داشتن حفره های کوچک در میان کاشی کاری که انجام میشود باعث ورود نور میشود و بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. کاشی کاری مشبک را میتوان در محراب ها و پنجره های اماکن مذهبی دید.

کاشی هفت رنگ

به دلیل سخت بودن روش معرق این روش ابداع شد, در این روش طرح کلی را ابتدا روی کاغذی می کشیدند و سپس کاشی‌ها را در کنار هم می‌چیدند و طرح را با ذغال به کاشی‌ها منتقل می‌کردند. در این تکنیک، طرح مورد نظر با رنگ های مختلف لعاب نقاشی شده و سپس پخته می شود. همچنین این نوع، تنوع رنگ و ظرافت طرح بالایی دارد و در تزئین مساجد، کاخ ها، مدارس و سایر بناهای عمومی و خصوصی استفاده می شده است.

کاشی نگاره

 نقاشی با لعاب بر روی کاشی انجام می شود. این تکنیک ظرافت و دقت بالایی را طلب می کند و در تزئین تابلوها و اشیاء هنری استفاده می شود.

کلام آخر

تکنیک کاشی کاری سنتی یکی از زیبایی های هنر در ایران میباشد و پیشینه ی بسیار زیادی دارد، تنوع و ظرافت کاشی کاری سنتی آن را به هنری منحصر به فرد تبدیل کرده. این هنر ظریف، نیازمند مهارت و تجربه بالایی است؛ استفاده از کاشی کاری سنتی در بناها، علاوه بر زیبایی، به حفظ و نگهداری بنا نیز کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید