هنر نقاشیخط

هنر نقاشیخط از هنرهایی است که  توجه بسیاری از هنرمندان را به سمت خود جذب میکند و  توسط برخی  هنرمندان ایرانی که هم خوشنویس و هم نقاش بودند، شکل گرفت و تا به امروز هم جایگاه خود را در بین علاقمندان خود به طور چشمگیری حفظ کرده است.

مفهوم نقاشیخط

به معنای ساده، ترکیبی از نقاشی و خوشنویسی را هنر نقاشیخط میگویند، به شیوه ای که  در آن هنرمند مخاطب را با ترکیب هنر مدرن و سنتی آشنا می کند.

 

تاریخچه هنر نقاشیخط

هنر نقاشیخط یکی از شاخه های مهم هنر خوشنویسی است که در حدود نیم قرن از دهه 30، در دوره معاصر سابقه دارد و در حال حاضر هم به یک گرایش مستقل هنری میباشد که اساتید بسیار زیادی نیز در این زمینه در حال فعالیت هستند.

بعد از تشکیل مکتب سقاخانه و به کارگیری خط در نقاشی این هنر در سال 1340 بوجود آمد و طی این سال ها مکتب سقاخانه به مرور به دلیل مقایر نبودن با معیار های هنرمندان کمتر مورد توجه گرفت اما نقاشیخط پر رنگ تر شد؛ اما با توجه به عمر بیست ساله مکتب سقاخانه هنرمندان این مکتب اثر بسیار زیادی بر هنر نقاشیخط گذاشتند و جریان های نوینی در این هنر بوجود آوردند.

جایگاه نقاشیخط در دنیای امروز

جایگاه ویژه و با ارزش نقاشیخط در عرصه هنرهای تجسمی حتی بعد از گذشت سال ها در ایران پابرجا است. همچنین با افزایش هر ساله افراد علاقه مند به این هنر و شرکت آن ها در رقابت های بین المللی و کسب مقام در این هنر، به ارزش های بیشتر آن در کشور افزوده میشود.

هنرمندان در نقاشیخط با رعایت فرم و مفهوم، هنر خود را به سمت هنرهای انتزاعی سوق میدهند، این هنر اصالتی از نوع خطاطی دارد که همراه با تصویر خلق میشود که محتوای اثر را در شکل و ظاهر بصری به تصویر میکشد. زمانی که یک هنر مند به جای استفاه از ابزار سنتی همچون کاغذ و قلم و مرکب از بوم و رنگ های روغنی استفاده کند و خط را هم به جای قلم با مداد و پرگار طراحی کند اثری به یاد ماندنی و زیبا بوجود می آورد.

کلام آخر

در حال حاضر این هنر با داشتن غنای تاریخی فرهنگی و هنری و بخصوص هویت ملی از اهمیت بسیار زیادی در عرصه هنرهای تجسمی برخوردار است که با پیشرفت های چشم گیر نقاشیخط به صورتی ادامه دار میباشد و در صحنه های بین المللی نیز جایگاه ویژه ای دارد و هنرمندان بسیار زیادی در جشنواره های بزرگ خارجی و داخلی جوایز ارزنده ای را برنده شدند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید